Frivillig gruppförsäkring för: Tillfällig arbetsoförmåga, ofrivillig arbetslöshet samt dödsfall till följd av olycksfall eller sjukdom.
Här lämnas den information som försäkringsgivare ska lämna till dig enligt lag innan du köper försäkring. Informationen ska underlätta ditt beslut om att teckna försäkringen och det är viktigt att du läser hela informationen samt sparar den. Det här är en sammanfattning av vad försäkringen omfattar. Försäkringen innehåller viktiga begränsningar och säkerhetsföreskrifter. Några av de viktigaste begräsningarna framgår under rubriken ”Viktiga begränsningar och säkerhetsföreskrifter”. Om det finns försäkringsskydd som är särskilt viktigt för dig och som du är osäker på om det omfattas av försäkringen, vänligen kontakta Brixo på tel.nr 08 – 500 850 47. Observera att förköpsinformationen endast är en kortfattad översikt av försäkringen. Fullständig information om vad försäkringen omfattar hittar du i försäkringsvillkoren. De fullständiga villkoren hittar du på www.brixo.se
Försäkringen är en frivillig gruppförsäkring. Om du drabbas av ofrivillig arbetslöshet, tillfällig arbetsoförmåga eller vid dödsfall kan försäkringen ge ersättning. I tabellen nedan hittar du ett förenklat schema över försäkringens innehåll.
MOMENT | KVALIFICERINGSPERIOD* (från försäkringens start) | KARENSTID (från skadedagen) | ERSÄTTNINGSBELOPP | MAXERSÄTTNING | ÅTER-KVALIFICERING |
---|---|---|---|---|---|
Tillfällig arbetsoförmåga | 30 dagar | 30 dagar | Beräknas per dag, d.v.s. 1/30 del av 10% av utestående skuld enligt den faktura som föregår skadedagen | Max 10 000 kr/månad, upp till 12 månader per skada | 90 dagar vid ny diagnos, 180 dagar för samma diagnos |
Ofrivillig arbetslöshet | 90 eller 180 dagar | 30 dagar | Beräknas per dag, d.v.s. 1/30 del av 10% av utestående skuld enligt den fakturan som föregår det tidigaste av uppsägningsdag, varseldag eller skadedag | Max 10 000 kr/månad, upp till 12 månader per skada | 180 dagar |
Dödsfall | Ingen | Ingen | Utestående skuld enligt den fakturan som föregår skadedagen | Max 150 000 kr | - |
*90 dagars kvalificering om kreditgodkännandet var yngre än 90 dagar vid försäkringens tecknande.
180 dagars kvalificering om kreditgodkännandet var äldre än 90 dagar vid försäkringens tecknande.
Vem kan teckna försäkringen
* Med anställd menas tillsvidareanställd eller visstidsanställd med en avtalad anställningstid om minst sex månader om minst 17 timmar i veckan.
** Med egenföretagare menas person som på heltid driver, leder eller bistår i driften av företag som denne genom ägarandel eller liknande, är personligen betalningsansvarig för eller har ensam beslutanderätt i.
När försäkringen gäller Försäkringen börjar gälla från försäkringens startdatum som framgår av ditt försäkringsbrev. Försäkringen löper månadsvis och förlängs automatiskt med en månad i taget.
Kvalificeringstiden för ofrivillig arbetslöshet är antingen 90 eller 180 dagar:
Kvalificeringsperiod är tid från försäkringens startdatum och antal dagar framåt då försäkringsfall inte omfattas.
Försäkringen gäller utan avdrag för självrisk.
Premien för försäkringen är 0,6% av din utestående skuld hos Brixo på den dagen då månatliga avräkningen skapas av gruppföreträdaren.
I försäkringen finns olika begränsningar. Det finns t.ex. villkor som innebär att försäkringen inte gäller i vissa situationer och det finns villkor om s.k. säkerhetsföreskrifter – d.v.s. anvisningar som talar om hur du ska bete dig för att minska risken för skada. Om säkerhetsföreskrifter inte följs kan ersättningen vid skada minskas med ett särskilt avdrag. Du kan läsa mer om vilka säkerhetsföreskrifter som gäller för respektive skadehändelse genom att läsa de fullständiga försäkringsvillkoren. Nedan finner du några av de viktigaste begräsningarna och säkerhetsföreskrifterna i försäkringen.
Försäkringen betalar ingen ersättning som direkt eller indirekt har samband med:
För denna försäkring är det inte möjligt att genom eget val påverka försäkringens omfattning eller premie.
Är köpet av försäkringen gjort via kundservice eller online gäller distansavtalslagen (2005:59). Distansavtalslagen ger dig ångerrätt i 14 dagar från det att du köpt din försäkring. Vänd dig till Brixo om du vill ångra ditt köp av försäkring.
Är du inte nöjd med ett beslut från oss kan du begära omprövning hos några av de instanser som finns för detta. Mer information om omprövningsinstanserna och hur du kommer i kontakt med dem hittar du i informationsdokumentet nedan.
Försäkringsgivare för denna försäkring är AmTrust International Underwriters DAC. Svensk lag tillämpas på ditt avtal med oss. Central Bank of Ireland är tillsynsmyndighet. Som försäkringsdistributör i Sverige står bolaget även under svenska Finansinspektionens tillsyn. Svenska Konsumentverket är tillsynsmyndighet för vår marknadsföring. Samtliga tillsynsmyndigheters kontaktuppgifter hittar du i informationsdokumentet nedan. Försäkringsgivaren representeras i Sverige av sin generalagent: AmTrust Nordic AB, (org.nr. 556671-5677), Linnégatan 14, 114 47 Stockholm, telefon: 08-440 38 00.
De personuppgifter som lämnas till försäkringsgivaren eller dess generalagent AmTrust Nordic AB, behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och bolagets riktlinjer. Information om hur personuppgifter behandlas finns på www.amtrustnordic.com
Försäkringsgivare för denna försäkring är AmTrust International Underwriters DAC. Försäkringsgivaren står under tillsyn av Central Bank of Ireland. Finansinspektionen i Sverige ansvarar för tillsynen i övrigt, däribland att försäkringsgivaren fullföljer sin informationsskyldighet samt andra svenska bestämmelser som rör försäkringsgivarens verksamhet i Sverige. Försäkringsgivarens tillstånd att ställa ut försäkring kan kontrolleras hos Central Bank of Ireland, se kontaktuppgifter nedan.
Försäkringsgivaren representeras i Sverige av sin generalagent, AmTrust Nordic AB (556671-5677), Linnégatan 14, 114 47 Stockholm, telefon 08-440 38 00. Förhållandet att AmTrust Nordic AB är generalagent kan kontrolleras hos Finansinspektionen, se kontaktuppgifter nedan. Försäkringsgivaren och generalagenten benämns nedan gemensamt ”AmTrust”. AmTrust står även under tillsyn av Konsumentverket avseende marknadsföring och reklam, se kontaktuppgifter nedan.
Om du tecknar våra försäkringar genom en mäklare eller en annan försäkringsförmedlare, är de skyldiga att informera dig om sin försäkringsdistribution. Det är i så fall uppgifterna i deras information som gäller för dig.
AmTrust utför inte någon opartisk eller personlig analys och tillhandahåller inte rådgivning till konsument om försäkringsbolagets försäkringar. AmTrust Nordic AB distribuerar endast försäkringar från de försäkringsgivare som bolaget är generalagent för.
Anställd personal hos AmTrust har fast lön och påverkas därmed inte av några incitament att sälja försäkringar för bolagets räkning som kan innebära en intressekonflikt i relation till dig som kund.
Om du har ett klagomål till oss ska du i första hand kontakta den person som handlagt ditt ärende. De flesta missförstånd kan klaras upp den vägen.
KlagomålsansvarigOm du vill framföra ett klagomål mot något av AmTrust-bolagen, vänligen kontakta klagomålsansvarig på tel. nr. +46 8 440 38 20, e-post klagomal@amtrustgroup.com eller via brev ställt till AmTrust Nordic AB, Klagomålsansvarig, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm.
Att framställa ett klagomål är kostnadsfritt. Om vi inte kan besvara ett klagomål inom 14 dagar efter det att klagomålet inkommit till oss kommer vi att kontakta dig och förklara orsaken till varför svaret dröjer samt informera om när vi kan förväntas lämna ett svar.
Om vi inte kommer överensÄr du inte nöjd med lämnat beslut i samband med en skada kan du få beslutet omprövat av försäkringsgivaren genom att kontakta AmTrust Nordic AB, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm, telefon 08-440 38 20. Det finns även möjlighet att få eventuell tvist prövad av Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00. Om din fråga avser medicinska bedömningar vid sjuk- eller olycksfallsförsäkringar kan den tas upp i Personförsäkringsnämnden, Svensk Försäkring, Box 24067, 104 50 Stockholm. Personförsäkringsnämndens yttrande är rådgivande www.forsakringsnamnder.se/PFN. Du har även möjlighet att väcka talan mot försäkringsgivaren vid allmän domstol.
VägledningKonsumentverket erbjuder vägledning direkt till dig som konsument. På www.konsumentverket.se får du svar på vad som gäller vid olika konsumentproblem. Du kan också få tips om din ekonomi eller göra en anmälan om du tycker att ett företag har gjort fel. Du kan även kontakta din kommunala konsumentvägledare eller Konsumenternas Försäkringsbyrå på www.konsumenternas.se
Försäkringsgivare: AmTrust International Underwriters DAC., organisationsnummer: 169384, 6-8 College Green, Dublin 2, D02 VP48, Irland. Försäkringsgivarens generalagent i Sverige: AmTrust Nordic AB (556671-5677), Linnégatan 14, 114 47 Stockholm, stockholm@amtrustgroup.com, Telefon: 08-440 38 00
Kontaktuppgifter myndigheterFinansinspektionen
Box 7821, 103 97 Stockholm, 08-408 980 00, www.fi.se, finansinspektionen@fi.se
Bolagsverket851 81 Sundsvall, 060-18 40 00, www.bolagsverket.se, bolagsverket@bolagsverket.se
KonsumentverketBox 48, 651 02 Karlstad, 0771 525 525, konsumentverket@konsumentverket.se
Central Bank of IrelandPO Box 559, Dublin 1, +353 (0)1 224 6000, enquiries@centralbank.ie
AmTrust Nordic AB ("AmTrust") bedriver verksamhet i form av försäkringsförmedling. Verksamheten regleras bland annat av lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution samt Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2018:10) om försäkringsdistribution. ATN är även generalagent i Sverige åt det Irländska försäkringsbolaget AmTrust International Underwriters DAC (”AIU”). Såsom generalagent har ATN behörighet att på AIU:s vägnar binda AIU vid försäkringsavtal med kund, företräda AIU, ta emot stämning och tala och svara i alla rättsförhållanden som har samband med AIU:s försäkrings-verksamhet i Sverige. ATN är i Norge verksam genom sin norska filial; AmTrust Nordic NUF.
KontaktuppgifterAmTrust Nordic AB (org. nr. 556671-5677)
Styrelsens säte: Stockholm
Adress: Linnégatan 14, 114 47 Stockholm, Sverige
Webbplats: www.amtrustnordic.com
Telefon: +46 (08) 440 38 00
E-post: stockholm@amtrustgroup.com
ATN har enligt tillstånd från Finansinspektionen rätt att bedriva direkt och indirekt försäkringsdistribution avseende följande skadeförsäkringsklasser: 1. Olycksfall, 2. Sjukdom, 3. Landfordon, 7. Godstransport, 8. Brand och naturkrafter, 9. Annan sakskada, 13. Allmän ansvarighet, 14. Kredit, 15. Borgen, 16. Annan förmögenhetsskada, 17. Rättsskydd samt 18. Assistans.
ATN står under tillsyn av Finansinspektionen, den myndighet som övervakar företagen på finansmarknaden. Finansinspektionen ska på begäran upplysa kunder och andra om en anställd hos ATN har rätt att förmedla försäkringar och om denna rätt är begränsad till ett visst slag av försäkring, någon eller några försäkringsklasser eller grupper av försäkringsklasser. Du kan kontakta finansinspektionen via Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm, 08-408 980 00, www.fi.se. E-post: finansinspektionen@fi.se.
ATN är registrerat hos Bolagsverket för förmedling av skadeförsäkringar. Registreringen kan kontrolleras via Bolagsverket, 851 81, Sundsvall, tel.nr. 077-167 06 70, e-post: bolagsverket@bolagsverket.se. www.bolagsverket.se.
ATN står även under tillsyn av Konsumentverket avseende marknadsföring. Du kan kontakta Konsumentverket via Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad, 0771-42 33 00, e-post: konsumentverket@konsumentverket.se, www.konsumentverket.se.
ATN förmedlar försäkringar från ett eller flera försäkringsbolag. ATN är inte genom avtal förpliktad att distribuera försäkringar uteslutande för ett eller flera försäkringsbolag. De försäkringsbolag för vilka ATN förmedlar försäkringar listas nedan. Vid förmedlingen företräder ATN försäkringsgivaren.
ATN ger inte råd om försäkringar eller rådgivning på grundval av en opartisk och personlig analys. Med opartisk och personlig analys avses att en försäkringsdistributör lämnar rådgivning efter en analys av ett tillräckligt stort antal försäkringsavtal på marknaden, vilka ska vara tillräckligt diversifierade med avseende på typ och produktleverantörer för att säkerställa att kundens mål på lämpligt sätt kan tillgodose.
Försäkringsbolag ATN företräderATN distribuerar försäkringar för ATN International Underwriters DAC.
ErsättningI egenskap av generalagent, distributör eller underwriter för den försäkringsgivare ATN företräder erhåller ATN ersättning från försäkringsgivaren. Ersättningens storlek är 7 % av den nettopremie som försäkringsbolaget erhåller. Med nettopremie avses premie för en försäkring utan påslag för provisioner som erhålls av den eller de parter som förmedlat försäkringen till försäkringstagaren. ATN har också rätt till en vinstdelning från försäkringsgivaren på 20 % baserat på försäkringsaffärens tekniska resultat. Om ATN ersättning i enskilt fall avviker från ovanstående redovisas detta tillsammans med den information som kund får vid tecknande av viss försäkring.
Annulleras eller sägs en försäkring upp under försäkringsperioden och försäkringstagaren har rätt att få erlagd premie som inkluderat ersättning till ATN återbetald, så är ATN skyldig att återbetala sin andel av den del av premien som inkluderar ATN ersättning och som ska återbetalas till försäkringstagaren.
Anställd personal hos ATN har fast lön och påverkas därmed inte av några incitament att sälja försäkringar för bolagets räkning som kan innebära en intressekonflikt i relation till kunderna. Anställda hos ATN omfattas av ett incitamentsprogram baserat på det årsresultat som bolaget levererar.
ATN har inget kvalificerat innehav i något försäkringsföretag och inget försäkringsföretag eller ett moderbolag till ett försäkringsföretag har ett kvalificerat innehav i ATN. Med kvalificerat innehav avses ett direkt eller indirekt ägande i ett företag, om innehavet representerar tio procent eller mer av kapitalet eller av samtliga röster eller annars möjliggör ett väsentligt inflytande över ledningen av företaget.
Intressekonflikter är en naturlig del i affärsdrivande verksamheter och även inom ATNs verksamhetsområde. Intressekonflikter kan uppstå i en situation där kundintresset står i konflikt med ett intresse hos ATN. För att skydda dig som kund har ATN antagit riktlinjer för att hantera intressekonflikter.
En identifierad intressekonflikt är att ATN kan erhålla olika ersättningar från olika försäkringsbolag som ATN samarbetar med. För att hantera dessa intressekonflikter informeras kund om den ersättning ATN erhåller från relevant försäkringsbolag i samband med bolagets försäkringsförmedling.
Om du vill framföra ett klagomål mot något av AmTrust-bolagen, vänligen kontakta klagomålsansvarig på tel. nr. +46 8 440 38 20, e-post klagomal@amtrustgroup.com eller via brev ställt till AmTrust Nordic AB, Klagomålsansvarig, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm.
Att framställa ett klagomål är kostnadsfritt. Om vi inte kan besvara ett klagomål inom 14 dagar efter det att klagomålet inkommit till oss kommer vi att kontakta dig och förklara orsaken till varför svaret dröjer samt informera om när vi kan förväntas lämna ett svar.
Du kan rådfråga Konsumentverket som erbjuder vägledning direkt till dig som konsument. På www.konsumentverket.se får du svar på vad som gäller vid olika konsumentproblem. Du kan också få tips om din ekonomi eller göra en anmälan om du tycker att ett företag har gjort fel. Du kan även kontakta din kommunala konsumentvägledare eller Konsumenternas Försäkringsbyrå på www.konsumenternas.se.
Om en tvist uppstår mellan dig och ATN kan denna prövas av svensk allmän domstol. Eftersom ATN är registrerat i Stockholm vänder du dig i första hand till Stockholms Tingsrätt.
Du som är konsument kan även få din tvist prövad av Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00, e-post: arn@arn.se, www.arn.se.
ATN och dess försäkringsförmedlare omfattas av en obligatorisk ansvarsförsäkring för ren förmögenhetsskada. Försäkringen täcker eventuell skadeståndsskyldighet som ATN kan ådra sig mot dig som är kund på grund av ATNs förmedling.
Försäkringen är tecknad via Volante Underwriting Sweden AB på uppdrag av Lloyds Insurance Company S.A. UMR B1732TV068A21 (80%) och Hamilton Insurance DAC, UMR B1817ARN21C017 (20%) (adressuppgifter finner du nedan). Om du som kund drabbas av en skada eller ekonomisk förlust där du anser att ATNs agerande har vållat denna har du möjlighet att rikta krav direkt mot av Lloyds Insurance Company S.A. UMR B1732TV068A21 (80%) och Hamilton Insurance DAC, UMR B1817ARN21C017 (20%).
Om du vill göra anspråk på skadestånd måste du underrätta ATN om detta inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt att en skada har uppkommit. Krav under ansvarsförsäkringen ska sändas till Volante Underwriting Sweden AB, som företräder Lloyds Insurance Company S.A och Hamilton Insurance Designated Activity Company, Kungsgatan 60, 111 22 Stockholm; webbplats: https://volanteglobal.com/underwriting/volante-underwriting-sweden/
Den högsta ersättning som kan betalas ut ur ansvarsförsäkringen för en skada som gäller försäkringsförmedling är EUR 1 300 380 och den högsta ersättning som sammanlagt kan betalas ut under ett år är EUR 3 901 130.
De personuppgifter som lämnas till ATN behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och bolagets riktlinjer. Information om hur personuppgifter behandlas finns på www.amtrustnordic.com.
När ATN behandlar personuppgifter för en försäkring där ATN agerat som generalagent eller underwriter för ett försäkringsbolag är ATN normalt ett personuppgiftsbiträde åt försäkringsbolaget. All sådan behandling sker enligt det personuppgiftsbiträdesavtal som ingåtts med försäkringsbolaget.
Utvecklare av denna försäkring är AmTrust Nordic AB (organisationsnummer: 556671-5677) som i egenskap av generalagent representerar försäkringsgivaren AmTrust International Underwriters DAC i Irland (registreringsnummer: 169384). Detta dokument ska endast betraktas som en sammanfattning av vad försäkringen täcker för att hjälpa dig fatta ett välgrundat beslut. Ytterligare information om vad försäkringen omfattar hittar du i för- och efterköpsinformation och den fullständiga informationen finns i försäkringsvillkoren.
Vänligen ta dig tid att läsa det här faktabladet så att du förstår försäkringens omfattning och begränsningar samt några viktiga förutsättningar för försäkringens giltighet.
Vilken typ av försäkring handlar det om?Försäkringen är en frivillig gruppförsäkring som kan hjälpa till att återbetala din kreditskuld hos Brixo AB vid ofrivillig arbetslöshet, arbetsoförmåga från 50% samt dödsfall till följd av olycksfall eller sjukdom.
|
Vad ingår inte i försäkringen?
Finns det några begränsningar av vad försäkringen täcker?
|
Försäkringen gäller för skada som inträffar i hela världen
Försäkringspremien betalas månadsvis och debiteras i enlighet med överenskomna betalningstillfällen.
Försäkringen börjar gälla från dagen då du ansluter dig till försäkringen, om du på anslutningsdagen uppfyller kraven för att kunna teckna försäkringen (se försäkringsvillkoren). Försäkringen upphör att gälla:
Du kan när som helst säga upp försäkringen genom att kontakta Brixo AB.
Frivillig gruppförsäkring för: Tillfällig arbetsoförmåga, ofrivillig arbetslöshet samt dödsfall till följd av olycksfall eller sjukdom.
Dessa försäkringsvillkor gäller för dig som har ett kreditavtal hos Brixo AB, org.nr 556978-9273, Brunnsgatan 21 b, 111 38 Stockholm (”Brixo”) och som har anslutits till försäkringen.
Försäkringen kan ge dig ett skydd vid ofrivillig arbetslöshet, tillfällig arbetsoförmåga samt dödsfall till följd av sjukdom eller olycksfall. I försäkringsvillkoren beskrivs även undantag och begränsningar i försäkringsskyddet.
Vissa ord i försäkringsvillkoren har särskild betydelse, dessa förklaras längst ned i dokumentet. Se "Begreppsförklaring" under punkt 21.
MOMENT | VALIFICERINGSPERIOD (från försäkringens start) | KARENSTID (från skadedagen) | ERSÄTTNINGSBELOPP | MAXERSÄTTNING | ÅTER-KVALIFICERING |
---|---|---|---|---|---|
Tillfälligarbetsoförmåga | 30 dagar | 30 dagar | Beräknas per dag, d.v.s. 1/30 del av 10% av utestående skuld enligt den faktura som föregår skadedagen | Max 10 000 kr/månad, upp till 12 månader per skada | 90 dagar vid ny diagnos, 180 dagar för samma diagnos |
Ofrivillig arbetslöshet | 90 eller 180 dagar | 30 dagar | Beräknas per dag, d.v.s. 1/30 del av 10% av utestående skuld enligt den fakturan som föregår det tidigaste av uppsägningsdag, varseldag eller skadedag | Max 10 000 kr/månad, upp till 12 månader per skada | 180 dagar |
Dödsfall | Ingen | Ingen | Utestående skuld enligt den fakturan som föregår skadedagen | Max 150 000 kr | - |
*90 dagars kvalificering om kreditgodkännandet var yngre än 90 dagar vid försäkringens tecknande.
180 dagars kvalificering om kreditgodkännandet var äldre än 90 dagar vid försäkringens tecknande.
Dagen efter karenstidens slut.
E-post: info@brixo.se
Telefon: 08 - 500 850 47
http://amtrustnordic.jaycom.se/brixo
E-post: skador@amtrustgroup.com
Denna försäkring är en frivillig gruppförsäkring. Till grund för försäkringen ligger ett avtal om frivillig gruppförsäkring som har ingåtts mellan Brixo AB, org.nr 556978-9273 (gruppföreträdaren) och försäkringsgivaren.
I gruppavtalet mellan gruppföreträdaren och försäkringsgivaren regleras vilka som är gruppmedlemmar och därmed kan teckna denna försäkring, när försäkringarna tidigast kan börja gälla, hur försäkringen ska administreras, gruppavtalets giltighetstid, uppsägningsrätt m.m. De regleringar från gruppavtalet som gäller för dig som valt att ansluta dig till denna försäkring anges i dessa försäkringsvillkor.
För ditt försäkringsavtal gäller vad som anges i förköpsinformation, eventuell ansökningshandling, försäkringsbesked med tillhörande information som försäkringsgivaren utfärdar för gruppförsäkringen och vad som anges i dessa försäkringsvillkor. Ett försäkringsfall regleras enligt de villkor som gäller när försäkringsfallet inträffar.
Den grupp av personer som kan anslutas till denna frivilliga gruppförsäkring är privatpersoner som ingår ett kreditavtal med Brixo. För att kunna anslutas till försäkringen måste du som gruppmedlem uppfylla följande teckningskrav:
* Med anställd menas tillsvidareanställd eller visstidsanställd med en avtalad anställningstid om minst sex månader om minst 17 timmar i veckan.
** Med egenföretagare menas person som på heltid driver, leder eller bistår i driften av företag som denne genom ägarandel eller liknande, är personligen betalningsansvarig för eller har ensam beslutanderätt i.
Om du inte uppfyller samtliga teckningskrav när försäkringen tecknas kan försäkringsersättning sättas ned eller helt utebli. Försäkringen gäller för de personer som anges i försäkringsbrevet.
Datum för när försäkringen börjar gälla framgår av ditt försäkringsbevis.
Försäkringsskyddet omfattar nedanstående händelser vars skadedag inträffar under försäkringsperioden:
Försäkringen kan lämna ersättning vid tillfällig arbetsoförmåga som inträffar under försäkringsperioden under förutsättning att nedan två kriterier är uppfyllda:
För att ersättning ska lämnas ska du som tillsvidareanställd eller visstidsanställd ha arbetat minst 17 timmar per vecka under minst 30 sammanhängande dagar omedelbart innan den dag Försäkringskassan godkänt som första sjukdag (skadedag). Som egenföretagare ska du ha arbetat motsvarande heltid i minst 6 månader i obruten följd omedelbart före skadedatumet. Första sjukdag, dvs skadedag måste ha inträffat under försäkrings-perioden för att ersättning ska kunna utgå.
6.1 Undantag och begränsningar vid tillfällig arbetsoförmågaFörsäkringen lämnar inte ersättning för:
Se även de generella undantagen under punkt 9.
6.2 Försäkringsersättning vid tillfälligarbetsoförmågaFörsäkringsersättning utbetalas vidsjukskrivningsgrad på minst 50%.
Den månatliga ersättningen beräknas per dag då du är sjukskriven. Ersättningen per dag uppgår till 1/30 del av 10% utav utestående skuld enligt den senaste fakturan som föregår skadedag multiplicerat med sjukskrivningsgrad. Om sjukskrivningsgraden ändras under pågående skada så ändras den månatliga ersättningen därefter. Försäkringen lämnar ersättningfrån och med dag 31 av sammanhängande sjukperiodom minst 50% sjukskrivningsgrad. De 30 första dagarna är så kallad karenstid.
För varje sammanhängande period av sjukskrivning med samma diagnos lämnar försäkringen ersättning månadsvis i efterskott under högst 12 månader (360 dagar).
För visstidsanställning lämnas ersättning fram till och med anställningsavtalets ursprungliga slutdatum,dock under högst 12 månader (360 dagar).
Sammanlagt kan försäkringen lämna ersättning i maximalt 36 månader för flera perioder av sjukskrivning dock så måste du i sådant fall uppfylla kraven för återkvalificering enligt punkt 6.3 nedan mellan sjukskrivningsperioderna.
Den sammanlagda, maximala, ersättningen som utbetalas enligt denna försäkring är 10 000 kr per månad.
Eventuell ersättning utbetalas till Brixo för attreducera kreditskulden.
6.3 Ny ersättningsperiod vid tillfälligarbetsoförmåga (återkvalificering)Om du tidigare fått ersättning för sjukskrivning och återgår i arbete kan du återkvalificera dig till ny ersättningsperiod och få rätt till ersättning för en ny period om det förflutit minst:
Ersättning betalas under de dagar som du är sjukskriven. Om du under period av sjukskrivning återgår i arbete bryts din ersättningsperiod om avbrottet varar i längre än 30 dagar. Försäkringen tillåter ett (1) sådant avbrott per skadetillfälle vilket i sådant fall innebär att om du blir sjukskriven igen eftersådant avbrott (dvs efter 1 avbrott) inte behöveruppfylla kraven för återkvalificering enligt punkt 6.3 ovan.
6.5 Ersättningsperiodens slutFörsäkringsersättning utbetalas fram till dess att:
Försäkringen kan lämna ersättning vid ofrivillig arbetslöshet som inträffar under försäkringsperioden under förutsättning att något av följande kriterier äruppfyllda:
Arbetslösheten ska inträffa i Sverige eller utomlands där arbetsförhållandet omfattas av svensk lag. För attersättning ska lämnas ska du ha arbetat minst 17 timmar per vecka under minst 90 sammanhängande dagar omedelbart innan den dag som A-kassa räknarsom din första karensdag (skadedag). Som egenföretagare ska du ha arbetat motsvarande heltidi minst 12 månader i obruten följd omedelbart före skadedatumet.
Första karensdagen, dvs skadedag måste ha inträffatunder försäkringsperioden för att ersättning skakunna utgå.
7.1 Undantag och begränsningar vid ofrivilligarbetslöshetFörsäkringen lämnar inte ersättning vid ofrivillig arbetslöshet där:
Ersättning för ofrivillig arbetslöshet betalas inte underperiod då ersättning för sjukskrivning betalas från denna försäkring.
Se även de generella undantagen under punkt 9.
7.2 Försäkringsersättning vid ofrivilligarbetslöshetDen månatliga ersättningen beräknas per dag du är ofrivilligt arbetslös. Ersättningen per dag uppgår till 1/30 del av 10% av utestående skuld enligt den senaste fakturan som föregår det tidigaste av uppsägningsdag, varseldag eller skadedag.Försäkringen lämnar ersättning från och med dag 31 av sammanhängande arbetslöshetsperiod. De 30 första dagarna är så kallad karenstid.
För varje sammanhängande period av arbetslöshet lämnar försäkringen ersättning månadsvis i efterskott under högst 12 månader (360 dagar).
För visstidsanställning lämnas ersättning fram till och med anställningsavtalets ursprungliga slutdatum,dock under högst 12 månader (360 dagar).
Sammanlagt kan försäkringen lämna ersättning i maximalt 36 månader för flera perioder av ofrivillig arbetslöshet dock så måste du i sådant fall uppfylla kraven för återkvalificering enligt punkt 7.3 nedan mellan perioderna av arbetslöshet.
Den sammanlagda, maximala, ersättningen som utbetalas enligt denna försäkring är 10 000 kr per månad.
Ersättningen utbetalas till Brixo för att reducera kreditskulden.
7.3 Ny ersättningsperiod vid ofrivilligarbetslöshet (återkvalificering)Om du tidigare fått ersättning för ofrivillig arbetslöshetoch återgår i arbete kan du återkvalificera dig till nyersättningsperiod och få rätt till ersättning för en ny period om det förflutit minst 180 dagar med sammanhängande arbete om minst 17 timmar per vecka omedelbart före den nya skadedagen.
7.4 Uppehåll i ersättningsperiodErsättning betalas under de dagar som du är arbetslös. Om du under period av arbetslöshet återgår i arbete bryts din ersättningsperiod om avbrottet varar i längre än 30 dagar. Försäkringen tillåter ett (1) sådant avbrott per skadetillfälle, vilket i sådant fall innebär att du vid sådant avbrott (dvs efter1 avbrott) inte behöver uppfylla kraven för återkvalificering enligt punkt 7.3 ovan.
7.5 Ersättningsperiodens slutFörsäkringsersättning utbetalas fram till dess att;
Om försäkringstagaren till följd av sjukdom eller olycksfall avlider under försäkringsperioden kan försäkringen lämna ersättning motsvarande utestående kreditskuld enligt den senaste fakturan som föregår dödsfallet (skadedagen).
8.1 Undantag och begränsningar vid sjukdom eller olycksfall som resulterat i dödsfallFörsäkringen lämnar inte ersättning vid sjukdom eller olycksfall som resulterat i dödsfall om:
Se även de generella undantagen under punkt 9.
8.2 Försäkringsersättning vid sjukdom eller olycksfall som resulterat i dödsfallFörsäkringsersättningen utgör utestående kreditskuld enligt den senaste fakturan som föregår skadedagen, dock maximalt 150 000 kr.
Ersättningen utbetalas till Brixo för att reducera kreditskulden.
9. GENERELLA UNDANTAG I FÖRSÄKRINGENFörsäkringen betalar ingen ersättning som direkt eller indirekt har samband med:
Vid en skada ska du göra anmälan så snart som möjligt. Du kan antingen göra din anmälan online via http://amtrustnordic.jaycom.se/brixo eller genom att skicka in en skadeanmälningsblankett till försäkringsgivarens skadereglerare AmTrust Insurance Services Sweden AB. Skadeanmälningsblanketter kan du få genom att skicka ett mejl eller ett brev till:
AmTrust Insurance Services Sweden AB
Linnégatan 14
114 47 Stockholm
E-post: skador@amtrustgroup.com
Du ska tillsammans med anmälan skicka med de handlingar som försäkringsgivaren behöver för att kunna bedöma din rätt till ersättning.
VIKTIGT: De handlingar som försäkringsgivaren behöver för att kunna bedöma din rätt till ersättning framgår i punkterna 10.2-10.4 nedan.
Behövs ytterligare handlingar för bedömning av rätten till ersättning kommer du att informeras om detta.
10.2 Handlingar som ska skickas in vid tillfällig arbetsoförmågaFör att ersättning ska lämnas för tillfällig arbetsoförmåga ska försäkringsgivaren få ta del av:
Du ska vara under behandling av läkare under hela perioden av tillfällig arbetsoförmåga.
Vid försäkringsfall som pågår längre än en månad ska du löpande skicka de handlingar som behövs för att bedöma rätten till fortsatt ersättning.
10.3 Handlingar som ska skickas in vid ofrivillig arbetslöshetFör att ersättning ska lämnas för ofrivillig arbetslöshet ska försäkringsgivaren få ta del av:
Vid försäkringsfall som pågår längre än en månad ska du löpande skicka de handlingar som behövs för att bedöma rätten till fortsatt ersättning.
10.4 Handlingar som ska skickas in vid dödsfallFör att ersättning ska lämnas vid dödsfall på grund av sjukdom eller olycksfall behöver försäkringsgivaren ta del av:
Dödsboet eller dess företrädare måste även förse försäkringsgivaren med de dokument och uppgifter i övrigt som de skäligen kan begära beträffande alla omständigheter av betydelse för att kunna ta ställning till rätten till ersättning.
Du kan växla mellan ersättning för tillfällig arbetsoförmåga och ersättning för ofrivillig arbetslöshet tills dess att 360 dagar har utbetalats för de båda delarna sammanlagt. För att du ska kunna växla mellan ersättningsdelarna krävs att villkoren för ersättning är uppfyllda för varje del. Ersättning betalas endast från en av försäkringens ersättningsdelar under samma period.
Om du höjer din kreditgräns och vill att det nya beloppet ska omfattas av försäkringen ska teckningskraven i punkt 3 vara uppfyllda vid tidpunkten för ansökan om utökad kreditgräns. Om den nya krediten beviljas får den överskjutande delen av beloppet ny kvalificeringsperiod.
VIKTIGT: Om du vid tidpunkten för ansökan om utökad kredit inte uppfyller teckningskraven i punkt 3 lämnas det utökade beloppet utan försäkringsskydd.
Försäkringspremien samfaktureras med månadsbetalningen. Försäkringspremiens storlek framgår av fakturan.
Om du har beviljats en eller flera betalningsfria månader för ditt kreditavtal, omfattas även försäkringen. Detta innebär att försäkringen för den betalningsfria månaden inte förfaller till betalning, och det pris som du annars skulle ha betalat för den aktuella månaden påförs kapitalskulden eller faktureras efterföljande månad.
Förfallen premie ska vara betald innan försäkringen kan nyttjas. Betalas inte premien i rätt tid har försäkringsgivaren rätt att säga upp försäkringen i enlighet med reglerna i försäkringsavtalslagen (2005:104).
Försäkringsperioden är den tid för vilket försäkringsavtal gäller. Försäkringsavtalet gäller för en (1) månad. Om inte försäkringsavtalet sägs upp av någon av parterna förnyas det på de villkor som försäkringsgivaren anger med en (1) månad i taget.
Försäkringen upphör per automatik när den första av följande omständigheter inträder:
Du måste informera Brixo om du flyttar utomlands och/eller upphör att omfattas av svensk Försäkringskassa och/ eller inte längre är folkbokförd i Sverige. Det gäller även om du går i pension eller börjar ta ut pension och arbetar mindre än 17 timmar per vecka. Kravet på premiebetalning upphör endast när information når Brixo.
På grund av försäkringens art finns ingen rätt till efterskydd eller fortsättningsförsäkring om försäkringen upphör.
Du kan när som helst säga upp försäkringen genom att meddela Brixo. För kontaktuppgifter till Brixo se nedan ”Försäkringsförmedlare” under punkt 20 nedan.
Om Brixo säger upp gruppavtalet som ligger till grund för den frivilliga gruppförsäkringen upphör försäkringsskyddet för samtliga försäkringstagare vid den tidpunkt som anges i uppsägningen, dock tidigast en (1) månad efter det att uppsägningen kom till försäkringsgivaren. När sådan uppsägning mottagits meddelar försäkringsgivaren genom Brixo försäkringstagarna om uppsägningen.
Försäkringsgivaren kan säga upp försäkringen i enlighet med reglerna i försäkringsavtalslagen (2005:104).
Försäkringens omfattning, premie och villkor, kan ändras av försäkringsgivaren vid varje förnyelse. Skulle försäkringsgivaren genomföra en sådan förändring kommer du meddelas detta i god tid innan ändringen träder i kraft.
Försäkringsgivare för denna försäkring är AmTrust International Underwriters DAC, org.nr. 169384, 6-8 College Green, Dublin 2, D02 VP48, Irland. AmTrust International Underwriters DAC står under tillsyn av Central Bank of Ireland. Dessa uppgifter kan kontrolleras på https://registers.centralbank.ie/
Försäkringsgivaren representeras i Sverige av sin generalagent AmTrust Nordic AB, org.nr. 556671-5677, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm, telefon 08-440 38 00.
FörsäkringsförmedlareFörsäkringen förmedlas av Brixo AB, org.nr 556978-9273, Brunnsgatan 21 b, 111 38 Stockholm. Bolaget kallas Brixo i dessa villkor. Brixo är anknuten försäkringsförmedlare till AmTrust International Underwriters DAC. Brixos registrering som anknuten försäkringsförmedlare kan kontrolleras hos Bolagsverket.
SkadereglerareSkadereglering utförs av AmTrust Insurance Services Sweden AB, org.nr 556885-4300, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm.
Skadeanmälan görs direkt via: http://amtrustnordic.jaycom.se/brixo
E-postadress: skador@amtrustgroup.com
Telefonnummer: 08-420 038 83
Du har 30 dagars ångerrätt för denna försäkring. Ångerfristen börjar räknas från den dag försäkringsbrev erhålles och 30 dagar framåt. För att utnyttja ångerrätten kontakta Brixo. Försäkringen sägs då upp från begynnelsedagen. Har premie inbetalats återbetalas den inbetalda premien.
Skyldighet att anmäla skadaSkada ska anmälas snarast möjligt, dock senast 12 månader efter det att försäkringstagaren fick kännedom om skadan.
Sker skadeanmälan senare och om försäkringsgivaren lidit skada av att det förflutit längre tid än 12 månader från skadetillfället kan försäkringsersättningen komma att sättas ned efter vad som är skäligt med hänsyn till omständigheterna.
Nedsättning sker inte om försäkringstagarens försummelse varit ringa.
UpplysningspliktFörsäkringstagaren är skyldig att på försäkringsgivarens anmodan lämna upplysningar som kan ha betydelse för frågan om försäkring ska erbjudas/tecknas, utvidgas eller förnyas. Underlåtelse att uppfylla upplysningsplikten kan medföra att försäkringsersättning inte utbetalas eller utbetalas med lägre belopp än vad som avtalats. Oriktiga uppgifter kan också leda till uppsägning av försäkringen.
Försäkringstagaren är skyldig att anmäla till gruppföreträdaren eller försäkringsgivaren om denne inte längre kan omfattas av gruppförsäkringen.
Gruppföreträdaren är skyldig att anmäla till försäkringsgivaren om försäkringstagaren utträder ur den försäkringsberättigade gruppen.
PreskriptionDen som vill ha försäkringsersättning eller annat försäkringsskydd måste väcka talan inom tio (10) år från tidpunkten när det förhållande som enligt försäkringsavtalet berättigar till sådant skydd inträdde.
Om den som vill ha försäkringsskydd har framställt anspråket till försäkringsgivaren inom den tid som anges i första stycket, är fristen att väcka talan alltid minst sex (6) månader från det att försäkringsgivaren har förklarat att man har tagit slutlig ställning till anspråket. Om talan inte väcks enligt denna punkt, går rätten till försäkringsskydd förlorad.
Tillämplig lag och behörig domstolFör försäkringsavtalet ska svensk lag gälla. Tvist angående avtalet ska prövas av svensk domstol.
Detta gäller även om tvisten avser skada som inträffar utomlands.
Det finns även möjlighet att få eventuell tvist prövad av Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00. Försäkringstagaren har även möjlighet att väcka talan mot försäkringsgivaren vid allmän domstol.
Konsumenternas FörsäkringsbyråByrån drivs gemensamt av försäkringsbolagen, Finansinspektionen och Konsumentverket. Byrån har till uppgift att gratis ge råd och hjälp i olika försäkringsärenden åt privatpersoner (konsumenter) samt till vissa näringsidkare.
Konsumenternas Försäkringsbyrå
Box 24215
104 51 Stockholm
Telefon: 0200-22 58 00
www.konsumenternas.se
För klagomål rörande försäkringen kontakta AmTrust Nordic AB, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm. Telefon: 08-440 38 80 E-postadress: klagomal@amtrustgroup.com
Ditt ärende kommer att behandlas snabbt, effektivt och på ett omsorgsfullt sätt. AmTrust Nordic ska så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar, skriftligen meddela dig hur AmTrust har bedömt ärendet och på vilket sätt AmTrust har följt upp ärendet. Om ditt klagomål inte kan tillmötesgås kommer du att få en förklaring till beslutet.
Omprövning av skadeärendenÄr du inte nöjd med lämnat beslut i samband med skada, kan beslutet prövas av försäkringsgivaren. Begäran om omprövning ska ske skriftligen till AmTrust Nordic AB, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm.
Telefon: 08-420 038 83
E-postadress: infonordic@amtrustgroup.com
AmTrust Nordics skadekommittee kommer då på nytt att pröva din rätt till ersättning. Besked gällande omprövningen lämnas skriftligen inom två veckor från det att anmälan inkommit.
Transaktioner i strid med gällande sanktionsregelverkFörsäkringsgivaren kommer inte att göra utbetalning under försäkringen i den utsträckning villkoret för sådant skydd, betalning av sådan skada står i strid med sanktioner eller embargon beslutade av EU eller Sverige. Det gäller också för sanktioner och embargon antagna av USA, så länge dessa inte är i strid med europeiska eller svenska lagar eller regler.
Om en utbetalning gjorts som inte når mottagaren på grund av sanktioner ska försäkringsgivaren anses ha fullgjort sitt åtagande enligt avtalet. Om det framkommer efter att en försäkring tecknats att försäkringstagaren, försäkrat objekt eller förmånstagaren är föremål för sanktioner eller embargon har försäkringsgivaren rätt att säga upp försäkringen till upphörande i förtid.
De personuppgifter som lämnas till försäkringsgivaren eller dess generalagent AmTrust Nordic AB, behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och bolagets riktlinjer. AmTrust är personuppgiftsansvarig för sin behandling av dina personuppgifter och information om hur personuppgifter behandlas inom AmTrust finns på www.amtrustnordic.com
Anställd/Anställning: Person som är egenföretagare, tillsvidareanställning eller visstidsanställd med en arbetstid om minst 17 timmar per veckan. Visstidsanställda behöver även ha en avtalad anställningstid om minst sex månader.
Med tillsvidareanställning avses icke tidsbegränsad anställning mot betalning hos privat eller offentlig arbetsgivare.
Med tillsvidareanställning eller visstidsanställning avses inte lönebidrags- eller liknande anställning eller arbete för vilket någon ekonomisk kompensation inte utbetalas.
Arbetslös: Person vars tillsvidareanställning har upphört efter utgången uppsägningstid och som saknar annan inkomstbringande sysselsättning. Personen är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen samt har beviljats ersättning från A-kassa.
Person vars visstidsanställning har upphört i förtid och som saknar annan inkomstbringande sysselsättning. Personen är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen samt har beviljats ersättning från A-kassa.
Egenföretagare betraktas som arbetslös när den egna verksamheten har (i) avvecklats, (ii) lagts vilande och ingen verksamhet bedrivs över huvud taget eller (iii) gått i konkurs och personen inte har annan inkomstbringande sysselsättning. Personen är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen samt har beviljats ersättning från A-kassa.
Egenföretagare: Person som på heltid driver, leder eller bistår i driften av företag som denne genom ägarandel eller liknande, är personligen betalningsansvarig för eller har ensam beslutanderätt i.
Första ersättningsdagen: Dagen då ersättningsperiod inleds.
Försäkringsavtalet: Det avtal om frivillig gruppförsäkring som ingåtts mellan försäkringsgivaren och försäkringstagaren.
Försäkringstagare: Den gruppmedlem som har ingått försäkringsavtal med försäkringsgivaren.
Gruppavtal: Det gruppavtal som ligger till grund för denna frivilliga gruppförsäkring och som ingåtts mellan försäkringsgivaren och gruppföreträdaren.
Gruppföreträdare: Brixo AB, org.nr 556978-9273, Brunnsgatan 21 b, 111 38 Stockholm.
Karenstid: Period från skadedag som ska passera för att ersättning ska kunna lämnas.
Kvalificeringsperiod: Tid från försäkringens startdatum och antal dagar framåt då försäkringsfall inte omfattas.
Skadedag: Försäkringen kan lämna ersättning för skadehändelser där skadedagen inträffat under försäkringens giltighetstid.
Utestående skuld: Det belopp som återstår att betala (exklusive eventuell dröjsmålsränta och påminnelseavgift) enligt ditt kreditavtal.
Återkvalificeringsperiod: Tid i arbete efter avslutad skada innan ett nytt försäkringsfall omfattas.
Brixo AB, ("Bolaget") Brunnsgatan 21B, 111 38 Stockholm, Tel. 08-500 850 47, www.brixo.se, info@brixo.se,är anknuten försäkringsförmedlare till försäkringsbolaget AmTrust International Underwriters DAC ("AmTrust") inom försäkringsklass 1 (olycksfall), 2 (sjukdom) och 16 (annan förmögenhetsskada). Bolagets registrering som anknuten förmedlare kan kontrolleras via Bolagsverket, 851 81, Sundsvall, tel.nr. 077-167 06 70, e-post: bolagsverket@bolagsverket.se, www.bolagsverket.se.
AmTrust kan på begäran upplysa kunder och andra om en anställd hos Bolaget har rätt att förmedla försäkringar och om denna rätt är begränsad till ett visst slag av försäkring, någon eller några försäkringsklasser eller grupper av försäkringsklasser. Kontaktuppgifter till AmTrust är AmTrust International Underwriters DAC, 6-8 College Green, Dublin 2, D02 VP48, Irland, som i Sverige företräds av dess generalagent AmTrust Nordic AB. AmTrust Nordic kontaktas på Linnégatan 14, 114 47 Stockholm eller på 08-440 38 00.
Bolaget står vid förmedlingen av försäkringar under tillsyn av Finansinspektionen, den myndighet som övervakar företagen på finansmarknaden. Du kan kontakta finansinspektionen via Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm, 08-408 980 00, www.fi.se. e-post: finansinspektionen@fi.se.
Bolaget står även under tillsyn av Konsumentverket avseende marknadsföring. Du kan kontakta Konsumentverket via Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad, 0771-42 33 00, e-post: konsumentverket@konsumentverket.se, www.konsumentverket.se.
Bolaget har inget kvalificerat innehav i något försäkringsföretag och inget försäkringsföretag eller ett moderbolag till ett försäkringsföretag har ett kvalificerat innehav i Bolaget.
Bolaget är inte genom avtal förpliktad att distribuera försäkringar uteslutande för ett eller flera försäkringsbolag. Bolaget förmedlar försäkringar för följande försäkringsbolag; AmTrust International Underwriters DAC.
Vid förmedlingen företräder Bolaget AmTrust, dvs agerar för AmTrusts räkning.
Bolaget ger inte råd om försäkringar eller rådgivning på grundval av en opartisk och personlig analys.
Om du som kund vill framföra klagomål rörande Bolagets förmedling av försäkring, vänligen kontakta Bolaget via e-post, brev eller telefon. Se Bolagets kontaktuppgifter angivna under rubriken ”Tillstånd och tillsyn”. Att framställa ett klagomål är kostnadsfritt. Om Bolaget inte kan besvara ett klagomål inom 14 dagar efter det att klagomålet inkommit till Bolaget kommer Bolaget att kontakta dig och förklara orsaken till att svaret dröjer samt informera om när Bolaget kan förväntas lämna ett svar.
För det arbete Bolaget utför i form av bland annat förmedlingen av försäkring, premiehantering samt administration av försäkringen erhåller Bolaget ersättning via AmTrust på basis av den försäkringspremie kund betalar. Bolaget erhåller 57,5 % av betalda premier såsom provision för sin förmedling. För det fall försäkringsbolaget gör en vinst på försäkringen efter att man betalat bland annat försäkringsersättningar och administration av försäkringen är Bolaget berättigad till ytterligare ersättning. Hur stor denna ersättning blir går inte att säga på förhand. Vid ett skadeutfall understigande 75% av totalt inbetald försäkringspremie och efter avdrag för gruppkollektivets administrativa kostnader är Bolaget berättigade till ersättning. Omfattningen på denna ersättning beror bl.a. på premievolym och skadeutfall, där det överskjutande beloppet delas lika mellan försäkringsgivaren AmTrust International Underwriters DAC och Bolaget.
Annulleras eller sägs en försäkring upp under försäkringsperioden och försäkringstagaren har rätt att få erlagd premie som inkluderat ersättning till Bolaget återbetald, så är Bolaget skyldig att återbetala sin andel av den del av premien som inkluderar Bolagets ersättning och som ska återbetalas till försäkringstagaren.
Du kan som konsument få kostnadsfri hjälp från instanser som (a) Konsumenternas bank- och finansbyrå, Konsumenternas försäkringsbyrå, med postadress Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-25 58 00, www.konsumenternas.se, och (b) Konsumentverket med postadress Box 41, 651 02 Karlstad, telefon 0771-525 525, e-post: konsumentverket@konsumentverket.se, www.konsumentverket.se och (c) konsumentvägledningen i din kommun.
Om en tvist uppstår mellan dig och Bolaget kan denna prövas av svensk allmän domstol. Du som är konsument kan även få din tvist prövad av Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00, e-post: arn@arn.se, www.arn.se.
AmTrust är enligt lagen om försäkringsdistribution ansvarig för ren förmögenhetsskada som drabbar en kund till följd av att förmedlaren uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter enligt god försäkringsförmedlarsed. Krav kan ställas inom skälig tid från det du upptäckte skadan till AmTrust International Underwriters DAC, 6-8 College Green, Dublin 2, D02 VP48, Ireland, som i Sverige företräds av dess generalagent AmTrust Nordic AB. AmTrust Nordic kontaktas på Linnégatan 14, 114 47 Stockholm eller på 08-440 38 00.
De personuppgifter som lämnas till Bolaget behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och Bolagets riktlinjer. Information om hur personuppgifter behandlas finns på www.brixo.se.